Topik : Sains Fizikal
Tajuk : Mata untuk melihat bentuk
1.0 Rancangan Pengajaran Harian (RPH
Mata pelajaran: Sains
Kelas: Tahun 1 Gigih
Tarikh: 9 Mei 2011
Masa : 1.30 petang – 2.30 petang
Bilangan murid: 35 orang
Bidang Pelajaran: UNIT 5 : Mata untuk melihat
Sub topik: 5.2 Memahami pengetahuan tentang pelbagai
bentuk.
bentuk.
Objektif pembelajaran: Mengenal pasti bentuk –bentuk asas.
Hasil Pembelajaran: Di akhir sesi pembelajaran ini murid dapat:
A: Menguasai isi kandungan pelajaran
1. Mengenal pasti pelbagai bentuk asas iaitu segi empat tepat,
segi empat sama, segi tiga dan bulatan pada objek di persekitaran
murid.
2. Menganalisis bentuk-bentuk asas di persekitaran murid
B: Membina kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir.
1. Mereka bentuk objek dari bentuk-bentuk asas yang disediakan dalam
kumpulan.
2. Menyenaraikan perbezaan bentuk-bentuk yang dilihat.
C: Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni.
1. Bekerjasama dalam kumpulan dalam mereka bentuk objek.
2. Melibatkan diri secara aktif dalam menyiapkan kerja kumpulan.
Konsep/prinsip/hukum/teori:
Bentuk-bentuk asas ada empat jenis
a. Bentuk segi empat tepat
b. Bentuk segi empat sama
c. Bentuk segi tiga
d. Bentuk bulat
Bahan, peralatan dan bahan sumber:
Benda maujud di persekitaran murid seperti pembaris, buku, meja, duit syiling.
Model bentuk-bentuk asas
Lembaran kerja
Kertas warna, kertas lukisan gam, gunting.
Kad perkataan
Pengetahuan sedia ada :
Murid telah diajar iaitu salah satu fungsi deria mata adalah untuk melihat berbagai jenis bentuk yang ada di persekitaran mereka Murid telah biasa melihat bentuk-bentuk asas di persekitaran mereka.
Miskonsepsi :
Murid juga mungkin mempunyai miskonsepsi bahawa bentuk segi empat tepat adalah sama dengan bentuk segi empat sama.
Langkah berjaga-jaga:
Berhati-hati menggunakan gunting sewaktu menggunting kertas warna supaya tidak menggunting tangan atau kawan.
Fasa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Nota | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Permulaan/ Mencungkil Idea ( 5 min ) | Mata untuk melihat Pelbagai jenis Bentuk | -Buat kaitan dengan pengetahuan sedia ada murid dengan meminta murid menggunakan deria mata untuk melihat bentuk-bentuk objek yang ada di dalam persekitaran bilik darjah. | -Murid memberi respon dengan melihat dan membuat pemerhatian di dalam darjah. -Murid menyebutkan objek-objek yang dilihat dan kaitkan dengan jenis-jenis bentuk asas. | Strategi / Teknik : Pemerhatian persekitaran murid |
Menstruktur/ Menstruktur semula. (40 min ) | -Bentuk-bentuk asas ada empat iaitu segi empat sama, segi empat tepat, segi tiga dan bulatan. | -Guru membimbing murid mengenalkan bentuk-bentuk asas menggunakan model bentuk dan menerangkan ciri-cirinya dan perbezaan antara sesuatu bentuk. -Guru menggunakan benda maujud untuk memberi contoh-contoh bentuk dan bersoal jawab dengan murid untuk menyenaraikan objek yang terdapat di persekitaran mereka mempunyai persamaan bentuk-bentuk asas yang telah ditunjukkan. -Guru meminta murid mengeja kad perkataan yang mengandungi nama-nama bentuk asas dan memadankan kad tersebut pada bentuk-bentuknya di papan hitam. -Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan untuk mencipta reka bentuk sesuatu objek menggunakan bentuk-bentuk asas yang diajar. - Guru meminta wakil setiap kumpulan membentangkan hasil kerja kumpulan yang telah disiapkan dan menyebutkan bentuk-bentuk yang telah digunakan. | -Murid mendengar penerangan guru dan menganalisis model bentuk-bentuk asas yang ditunjukkan. Murid menyenaraikan perbezaan yang dapat dilihat. - Murid menyebutkan objek di persekitaran mereka yang mempunyai persamaan dengan bentuk-bentuk asas yang telah ditunjukkan contohnya jam dinding bentuknya adalah bulat. -Murid mengeja kad perkataan yang disediakan dan memadankan dengan objek yang betul. -Murid bekerjasama membuat aktiviti di dalam kumpulan masing-masing. - Seorang murid membentangkan hasil kerja kumpulan mereka. | Strategi/ Teknik : Perbincangan dan soal jawab keseluruhan kelas. Aktiviti berkumpulan. Persembahan murid. Sikap saintifik dan nilai murni: Penglibatan aktif dan menghargai masa. |
Aplikasi idea (10 min) | Bentuk mempunyai Perbezaan | Guru mengedarkan lembaran kerja dan menerangkan cara menyelesaikannya. | Murid melengkapkan lembaran kerja yang diberi. | Perbincangan keseluruhan kelas. |
Refleksi/ penutup (5 min) | Fungsi mata untuk melihat berbagai-bagai jenis bentuk. Bentuk asas ada 4 jenis: Segi empat sama Segi empat tepat Segi tiga Bulatan Perbezaan bentuk | Taksir kefahaman murid dengan memberi kuiz pendek dan membuat rumusan. | Murid berbincang dalam kumpulan untuk menjawab kuiz dan membuat kesimpulan. | Strategi: Penyoalan keseluruhan kelas. |